Najib Razak dan Isteri – Masa Untuk Mengakhiri Ujian Perundangan?

Ketika Datuk Seri Najib Razak dan Datin Seri Rosmah Mansor terus berhadapan dengan pelbagai prosiding mahkamah, ramai yang mula mempersoalkan sama ada perbicaraan yang berlarutan ini benar-benar menegakkan keadilan atau sekadar menjadi hukuman awam. Dengan saman fitnah Najib terhadap Tommy Thomas juga bermula minggu lalu, para penyokongnya bertanya adakah sudah tiba masanya untuk menghentikan pengadilan yang berterusan terhadap keluarga bekas pemimpin negara ini.

KUALA LUMPUR – Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor, berhadapan dengan satu lagi pusingan prosiding mahkamah yang sengit, mencetuskan persoalan tentang keperluan perbicaraan yang berpanjangan ini. Semasa Najib menjadi Perdana Menteri, beliau dikenang atas sumbangan beliau kepada negara, dan para penyokongnya tertanya-tanya adakah wajar untuk menghentikan apa yang mereka lihat sebagai percubaan awam berterusan terhadap keluarga bekas perdana menteri.

Bekas Perdana Menteri dan isterinya menjadi pusat perhatian beberapa kes mahkamah berprofil tinggi minggu ini, menjadikan situasi mereka semakin mencabar. Najib baru-baru ini memberi keterangan di mahkamah berhubung dakwaan bahawa beliau gagal menyiasat dana RM3.6 bilion SRC International yang dibekukan oleh pihak berkuasa Switzerland pada tahun 2013. Walaupun beliau mempertahankan bahawa beliau mengharapkan pengurusan akan memaklumkannya, pihak pendakwaan berhujah bahawa Najib mendapat manfaat secara peribadi daripada dana tersebut. Namun, Najib menegaskan bahawa beliau percaya wang yang masuk ke dalam akaunnya adalah derma, dan bukan hasil yang tidak sah.

Kes Lain

Selain daripada kes-kes yang sedang berjalan, Najib juga berhadapan dengan perbicaraan berkaitan skandal 1MDB-Tanore. Mahkamah Tinggi dijangka membuat keputusan penting pada 30 Oktober, di mana Hakim Collin Lawrence Sequerah akan memutuskan sama ada terdapat kes prima facie terhadap Najib berkaitan dakwaan penyelewengan dana 1MDB. Keputusan ini akan menentukan sama ada Najib perlu membela diri atau kes itu akan digugurkan.

Bagi Rosmah, situasinya juga sama genting. Pasukan pembelaannya berhujah minggu ini bahawa tuduhan pengelakan cukai terhadapnya tidak semestinya bermakna beliau terlibat dalam pengubahan wang haram, yang merupakan tuduhan yang dihadapinya. Pembelaan menekankan kepentingan membezakan antara kesalahan cukai dan tuduhan pengubahan wang haram yang lebih berat. Hujah teknikal ini mencerminkan kerumitan kesnya, apabila peguamnya berusaha untuk mematahkan dakwaan pihak pendakwaan.

Tekanan Besar

Tekanan ke atas Najib dan Rosmah sangat besar, terutamanya apabila timbul tuduhan baru, termasuk khabar angin berterusan mengenai kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu. Najib dengan tegas menafikan penglibatan, menyatakan di bawah sumpah bahawa beliau tidak pernah bertemu dengan mangsa dan tidak terlibat dalam jenayah tersebut.

Menambah kepada masalah perundangannya, saman fitnah Najib terhadap bekas Peguam Negara Tan Sri Tommy Thomas bermula minggu lalu di Mahkamah Tinggi Shah Alam. Saman itu berpunca daripada kenyataan fitnah yang didakwa terkandung dalam buku tulisan Thomas My Story: Justice in the Wilderness, yang mengaitkan Najib dengan pembunuhan Altantuya. Pasukan peguam Najib berusaha membersihkan namanya daripada tuduhan ini.

Penyokong Najib Mengenang Sumbangannya

Thousands Marched to the Courthouse in Jalan Duta when Najib Was Due to Hear the Judgement on His Src Case in July 2020 - Yahoo Pic
<em>Beribu ribu penyokong bekas Perdana Menteri Najib Razak berarak ke kompleks mahkamah di Jalan Duta ketika Najib dijadualkan mendengar keputusan kes SRC pada Julai 2020 yahoo pic<em>

Para penyokong Najib dan Rosmah kini mempersoalkan sama ada sudah tiba masanya untuk menghentikan perbicaraan ini, memandangkan Najib kini menjalani hukuman penjara untuk kes RM42 juta SRC sejak 2022 dengan tempoh hukuman yang telah dipendekkan oleh Yang Di Pertuan Agong sebelumnya dari 12 tahun asal, memberikan Najib hanya dua hingga tiga tahun lagi jika mengambil kira remisi.

Legasi Najib sebagai Perdana Menteri termasuk sumbangan besar kepada pembangunan ekonomi dan infrastruktur Malaysia, yang dipercayai ramai tidak sepatutnya dibayangi oleh perbicaraan perundangan yang sedang dihadapinya. Pencapaian bekas perdana menteri ini, seperti mengemudi Malaysia melalui tempoh kegawatan kewangan global dan peranannya dalam membentuk projek nasional utama, masih segar di ingatan penyokongnya.

Walaupun dengan pencapaian-pencapaian ini, usaha perundangan yang berterusan telah melukis gambaran sebuah keluarga yang sentiasa mempertahankan diri daripada tuduhan. Bagi Najib dan Rosmah, prosiding minggu ini hanyalah episod terkini dalam rangkaian cabaran perundangan yang kelihatan tiada penghujung.

Sarjana undang-undang (jurist) dan kolumnis NMH, Joe Fernandez, percaya bahawa kemungkinan terdapat keputusan yang belum jelas mengenai pemfailan kes-kes berganda terhadap Najib dan isterinya, Rosmah, yang berkaitan dengan isu yang sama. Beliau berpendapat bahawa pihak berkuasa mungkin menggunakan mahkamah untuk menyingkirkan Najib secara kekal jika boleh, atau sekurang-kurangnya sementara untuk membeli masa. Najib, katanya, mempunyai 4.6 juta pengikut di FB sahaja.

Mengheret Perhatian Awam

Ketika saga perundangan ini berterusan, ramai tertanya-tanya sama ada perbicaraan yang berpanjangan ini benar-benar menegakkan keadilan atau sekadar mengheret perhatian awam terhadap bekas Perdana Menteri dan keluarganya. Bagi para penyokong mereka, kes-kes ini bukan sahaja merupakan ujian peribadi untuk pasangan itu tetapi juga persoalan yang lebih besar tentang keseimbangan antara keadilan dan kesaksamaan dalam perbicaraan selepas kepimpinan.

Penampilan mahkamah Najib yang seterusnya dijadualkan akhir bulan ini, manakala Rosmah terus berjuang dengan tuduhannya dengan pasukan peguamnya yang komited untuk membuktikan dia tidak bersalah. Apabila keadaan semakin jelas, satu perkara yang pasti: ini adalah masa yang mencabar untuk keluarga Najib, dan persoalan sama ada keadilan atau pembalasan yang sedang dimainkan akan terus menjadi perdebatan. – NMH

Facebook Comments

author avatar
Hasnah Rahman
Datin Hasnah is the co-founder and CEO of New Malaysia Herald based in Kuala Lumpur, Malaysia. With an extensive background in mass communication and journalism, she works on building up New Malaysia Herald and it's partner sites. A tireless and passionate evangalist, she champions autism studies and support groups. Datin Hasnah is also the Editor in Chief of New Malaysia Herald.

Latest articles

Related articles